onsdag 1 februari 2017

Största inkomsterna SHL lagen har

Satt och funderade hur Djurgården ligger till i inkomstligan och vart de inkomster kommer från.
Har listat de 3 större inkomstposterna lagen har.
Kommer framöver även kolla över utgiftsposterna samt lönerna.


Match/publik intäkter Reklam/sponsor intäkter Kiosk, restaurang och souvenirer Summa
Brynäs 25 606 357 53 708 066 38 412 172 117 726 595
Djurgården 35 512 986 49 198 266 1 802 544 86 513 796
Frölunda NOT 1
Färjestad 23 171 000 49 418 000 32 574 000 105 163 000
HV71 44 763 327 55 836 317 16 103 484 116 703 128
Karlskrona 15 829 581 31 666 794 453 730 47 950 105
Leksand 25 869 382 19 968 886 9 015 536 54 853 804
Linköping NOT1
Luleå 29 985 000 57 118 000 24 689 000 111 792 000
Malmö 37 628 000 42 001 000 NOT2 79 629 000
Rögle 39 381 291 46 972 669 NOT3 86 353 960
Skellefteå 42 033 000 52 540 000 20 831 000 115 404 000
Växjö 91 979 516 NOT4 91 979 516
Örebro 22 861 757 69 432 338  inga uppgifter 92 294 095


NOT 1 Har inte speciserat deras intäkter, redovisar allt som nettoomsättning
NOT2 Malmö redovisar entré och evenemangsintäkter som samma post, där ingår troligen restaurang.
NOT3 Rögle redovisar arenaintäkter där troligen entréintäkter och servering ingår.
NOT4 Växjö redovisar entré och reklam som samma post. Förstår dock inte varför försäöljning restaurang, kiosk och souvenir posten är nollad.
Djurgården har jag räknat ihop reklam/sponsor intäkter samt intäkter mediarättigheter m.m.
Örebro redovisar partner och SHL-intäkter som varsin post, dessa är ihopräknade under reklam/sponsor intäkter.

Från Djurgårdens synvinkel (det lag denna blogg riktar sig mot) så ligger man bra till när det gäller inkomster från matcher/entré intäkter. När det gäller posten reklam/sponsor inkomster är det svårt att avgöra vad som är vad då vissa lag räknar in pengar från SHL och en del inte.
Posten där Djurgården tappar mycket pengar är kiosk, restaurang och souvenirer inkomsterna. Dock ska det tilläggas att en del av dem pengarna dras av för ersättning för del av hyran så de inkomsterna är egentligen högre. Något som skrämmer mig i den posten är att Djurgården endast sålde souvenirer för 245 114 kr för säsongen 2015/16. Förstår inte att den kan vara så låg med tanke på att Djurgården har stor publik/supporter skara, många matchtröjor som säljs etc. Några lag i SHL är uppe på miljonbelopp när det gäller souvenirer. Vissa till och med 4-7 miljoner. Ingen stor skillnad kanske när lagen omsätter 100 miljoner men inkomsterna är viktiga, ännu viktigare känns det för Stockholms lagen som inte får mycket stöd av kommunen eller får in bra inkomster från arenan eller evenemang runt arenan/matcherna.

Källor: Har kollat lagens årsredovisningar för säsong 2015/16.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar